Hjärnfonden
Ge en gåva
Foto på Caroline Ingre, överläkare och ALS-forskare på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge är säker på att man snart kommer att hitta ett läkemedel mot ALS. Foto: Juliana Wolf Garcindo

Bildtext ska helst inte vara längre än 100 tecken. Foto: Juliana Wolf Garcindo

Text: Förnamn Efternamn

Detta är en titel på personen

Kategori: Forskning, NPF

Lästid: 3 minuter

Rubrik helst under 35 tecken

En ingress får vara max 250 tecken. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea.

Kategori, etikett, tagg

Kategori

Även om det står att artiklar är kategoriserade efter Kategori är detta inte helt sant. Detta alternativ i CMS:et är endast för vår sortering internt just nu och påverkar inte vad artiklarna presenteras som utåt. Här är viktigt att vi berättar följande:

  • Vilken diagnos är artikeln kopplad mot
  • Är det forskning eller annan koppling till artikeln så som stipendium
  • Är det ett event eller aktivtet

Etiketter

Varje artikel presenteras som att den är kopplad till någon typ av kategori, det är under Etiketter som ni bestämmer vad som ska synas här. Rekommendationen är att det inte är fler än tre (3) etiketter som vardera artikel är kopplad till. Här är viktigt att vi berättar följande:

  • Vilken diagnos är artikeln kopplad mot
  • Är det forskning eller annan koppling till artikeln så som stipendie
  • Är det ett event eller aktivtet

Relaterade taggar

I detta segment skriver ni in vilka artiklar som ska synas som relaterad till artikeln ni skriver. Tyvärr är det lite missvisande att det står Relaterade taggar istället för Relaterade etiketterTaggar och Etiketter är samma sak men benämt på olika sätt på de två platser de syns i artiklen CMS. Här är viktigt att vi tänker på följande:

  • Inte fler än tre (3) kopplade etiketter till artikel
  • Skriv in de etiketter som har mest betydelse till den artikel du skrivit

 

Punktlista

  • Punkt 1
  • Punkt 2
  • Punkt 3

 

Detta är ett segment rubriken som H2

Detta är en brödtext-modul. Varje gång vi har ett nytt segment med antingen H2, H3 eller H4 rubrik ska en ny modul sättas upp. Reglerna för H2, H3 och H4 är att vi aldrig kan tända upp en H3 om inte det finns en H2 som denna hänvisar till, det samma gäller H4 som måste hänvisa till en H3.

Detta är ett segment rubriken som H3

Detta är en brödtext-modul. Varje gång vi har ett nytt segment med antingen H2, H3 eller H4 rubrik ska en ny modul sättas upp. Reglerna för H2, H3 och H4 är att vi aldrig kan tända upp en H3 om inte det finns en H2 som denna hänvisar till, det samma gäller H4 som måste hänvisa till en H3.

Detta är ett segment rubriken som H4

Detta är en brödtext-modul. Varje gång vi har ett nytt segment med antingen H2, H3 eller H4 rubrik ska en ny modul sättas upp. Reglerna för H2, H3 och H4 är att vi aldrig kan tända upp en H3 om inte det finns en H2 som denna hänvisar till, det samma gäller H4 som måste hänvisa till en H3.

Så här skrivs en intervju

Frågan ska alltid skrivas som H4

– Svaret ska alltid skrivas med ett talstreck innan svaret, första gången person svarar som vi intervjuar borde vi avsluta med, säger Förnamn Efternamn på personen.

Våra knappar

Det här är vår main CTA

Används i samband med att vi vill dra använder mot gåva, skriva upp sig eller anmäla sig.

 

Det här är en link CTA

Används i samband med att vi vill peka mot annan sida där de kan finna mer information eller läsa mer.

Källor eller andra länkar

  • Här är text till vad vi ska länka mot i denna ruta, det går att lägga till hur många länkar man vill i detta segment.

    Läs mer
  • ADHD medication discontinuation and persistence across the lifespan: a retrospective observational study using population-based databases”. Isabell Brikell, Honghui Yao, Lin Li, Aske Astrup, Le Gao, Malcolm B. Gillies, Tian Xie, Yanli Zhang-James, Søren Dalsgaard, Anders Engeland, Stephen V. Faraone, Jan Haavik, Catharina Hartman, Patrick Ip, Unnur Jakobsdóttir Smári, Henrik Larsson, Kenneth KC Man, Juliana de Oliveira Costa, Sallie-Anne Pearson, Nina Pil Hostrup Nielsen, Harold Snieder, Theresa Wimberley, Ian CK Wong, Le Zhang, Helga Zoega, Kari Klungsøyr, Zheng Chang. Lancet Psychiatry, online 27 november 2023, doi: 10.1016/S2215-0366(23)00332-2. 

     

    Läs mer

Ge en gåva till den livsviktiga hjärnforskningen

Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev

Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.

Mejladress*

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy

Relaterat

Bananflugor ägnar sig åt en rad komplexa beteenden, från att navigera till födokällor till sociala interaktioner. Foto: Robert Noonan/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Banbrytande karta över bananflugans hjärna

Forskare har för första gången kartlagt hela hjärnan hos en vuxen bananfluga. Denna milstolpe öppnar upp för nya insikter om hur hjärnan fungerar och kan bana väg för framtida behandlingar av hjärnsjukdomar.
AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta