“Varför duger jag inte, vad är det jag gör som är så fel”
Skolan och föräldrarna blev räddningen för Edith efter adhd-diagnosen.
Skolan har problem. Det vet särskilt 2-3 barn i varje klass – de som har NPF-diagnos. I många fall får de inte den hjälp de behöver – och har rätt till enligt skollagen. Men det finns goda exempel. Och det är just de vi vill lyfta, och samla, i kampanjen Min fulla potential.
Besök minfullapotential.se och skriv upp dig för fler goda skolexempel.
Relaterat
Dr Damps åtta tips på hur du klarar klarar skolan med ADHD
“Doktor Damp”, Darius Barimani, arbetar idag som kirurg, men hans resa dit har varit allt annat än enkel. Som barn med ADHD och ytterligare tre diagnoser fick han kämpa hårt i skolan.
“Vi måste NPF-säkra skolan”
För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”
För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler
Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal
En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
God lärmiljö för alla
Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.