Hjärnfonden
Ge en gåva

Grace Brungardt berättar om hur det är att ha ADHD

Grace berättar om hur det är att ha ADHD

ADHD förekommer hos ungefär fem till sju procent av barnen och tre till fyra procent av vuxna. En av dem är Grace Brungardt. Hon är 11 år och vill att andra ska förstå hur det är att ha ADHD. Här kan du läsa hennes berättelse.

“Det är inte enkelt att ha ADHD, men man måste stå ut. Det kan vara skönt men då och då är det jobbigt. ADHD är när man inte kan välja vad man känner. Och då kan det vara huller om buller. Men min mamma säger att jag har superkrafter. Att jag är speciell men jag tror hon alltid trott det. Jag brukar säga att min ADHD slåss med mina egna känslor och på natten vinner ADHD för då blir känslorna trötta och orkar inte slåss längre. Och då är det huller om buller igen.

Du har nog kommit i bråk någon gång. För mig blir det att jag bara vill skrika en dum sak till den personen.

Stå upp för den som har det svårt

Jag vill förstå hur det går till med ADHD men jag vill samtidigt bara låta det vara. När jag skall lära mig något nytt så blir det svårt och jag tänker att JAG KAN INTE. Jag vill inte att det skall hända men det händer och allt blir dumt.

Men jag vet att allt blir bra till slut. Så, om någon behöver din eller någon annans hjälp så stå upp för den som har det svårt. Jag vill lära andra hur det är att ha ADHD och du, bara du, kan göra en stor skillnad för de som har det svårt.”

Det här skrev Grace när hon var 9 år 2017.

Här kan du läsa mer om ADHD.

Ge en gåva till den livsviktiga hjärnforskningen

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta