Lena Dahlenborg (th) deltog i Hjärnfondens manifestation för att uppmärksamma hur barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har det i skolan.
”Barnens kunskap och erfarenheter måste ställas i centrum”
Lena Dahlenborg, vars son har ADD och autism, är en av de föräldrar som deltog i vår manifestation för att uppmärksamma den svåra skolsituation som många barn med ADHD, ADD, autism och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har.
– Jag deltog i marschen eftersom jag tycker att det är viktigt att uppmärksamma npf-barns skolsituation, säger hon.
– Ju fler aktörer som slår larm om de enorma brister som dagens skolsystem dras med, ju större blir ju chanserna till att få en förbättring till stånd. Som i alla liknande upprop är ett första steg att få upp frågan på politikernas dagordning och det gäller både på nationell och kommunal nivå.
– Det borde vara en självklarhet att lyssna till dem som har den faktiska kunskapen, det vill säga de barn vars liv påverkas dagligen av den miljö och den pedagogik de möts av. Som förälder upplever jag ofta att jag blir talesperson för mitt barn, till exempel att skolan hör av sig till mig och frågar hur jag tycker att de ska lösa pedagogiska utmaningar och det har jag ju ingen kompetens för att svara på.
– Dock ska man komma ihåg att många barn med npf-diagnoser själva har svårt att formulera vad de behöver rent konkret för att förbättra sina chanser i skolan. Hjärnfondens kampanjresultat visar att det även finns otaliga exempel på barn som har en stor medvetenhet kring sina egna behov. Deras kunskap och erfarenheter måste ställas i centrum och utnyttjas i mycket högre grad än vad som sker idag.
Vad du hoppas att den här kampanjen skall resultera i?
– Jag har i ärlighetens namn inte så stora förhoppningar om att kampanjen ska förändra någonting på kort sikt men att uppmärksamma så många som möjligt på hur mycket det finns kvar att göra i skolan är viktigt och kan förhoppningsvis leda till förändring i framtiden. Även små insikter kan leda till viktiga förändringar för enskilda barn och deras föräldrar.