Hjärnfonden
Ge en gåva

Lär dig mer om NPF i höst!

KIND som är ett kompetenscentrum, för forskning, utveckling och utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, på Karolinska Institutet arbetar aktivt för öka kunskapen inom NPF. I höst arrangerar de två intressanta utbildningstillfällen för professionen inom skola, behandling och verksamma inom NPF, men det är också öppet för alla andra som är intresserade av ämnet. Båda utbildningstillfällena sker i Aula Medica på Karolinska Institutet.

NPF-skoldagarna

NPF- skoldagarna äger rum den 30-31 oktober och vänder sig till skolpersonal men även andra professioner eller intresserade som samverkar med eller inom skolan kring elever med särskilda behov. Det är två kunskapsfyllda dagar med svenska och internationella föreläsare.
Under skoldagarna får du ökade kunskaper att förstå, genomföra och utvärdera insatser för elever med NPF.
Mer om program och anmälan hittar du här.

NPF-dagarna

NPF-dagarna den 20-24 november arrangeras för fjärde året i rad och här får du möjlighet att ta del av det senaste inom behandlingsforskning och klinisk diagnostik. KIND har samlat forskare från hela världen med spetskompetens inom ämnesområdet. Man kan välja att vara med hela veckan eller
gå på enstaka föreläsningspass.
Mer om program och anmälan hittar du här.

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta