Hjärnfonden
Ge en gåva

Fördel med ADHD! – en föreläsning av Anders Hansen

Det finns många myter och åsikter om ADHD. Men det talas inte så mycket om de positiva aspekter som kommer med diagnosen ADHD och hur man kan använda diagnosen till en fördel? Här ger överläkare Anders Hansen sina bästa tips på hur du kan vända en ADHD-diagnos till något positivt och dra nytta av den, både i skolan och på arbetsplatsen.

Klicka på pilen i bilden för att se föreläsningen.

“ADHD är ingen sjukdom, det är en grupp personlighetsdrag som varit viktiga historisk – och som fortfarande är det. Men som vi måste bli bättre på att hjälpa personer med dessa personlighetsdrag att få utväxling på dem!”

ADHD är en stor gråzon och enligt Anders Hansen, överläkare inom psykiatri vid Sophiahemmet, har vi alla mer eller mindre drag av ADHD. Många med ADHD beskriver att de ständigt har tio olika tankar i huvudet och att de ständigt ångar på som ett expresståg. Det sägs också att många med ADHD är kreativare än andra, särskilt när de gäller att komma med nya idéer.

Men en del har en underutnyttjad resurs i sin kreativitet som inte har fått blomma ut. I den här föreläsningen från Hjärnans Dag 2018 lyfter Anders Hansen fram ett antal fördelar med ADHD och förklarar på ett begripligt och underhållande sätt varför en person med ADHD agerar och känner som de gör.

Anders Hansen berättar om ny forskning som visar att fysisk aktivitet har positiv effekt på koncentrationsförmågan hon barn med ADHD. Han ger också en rad konkreta tips på hur du kan ta fram det bästa ur och vända en ADHD-diagnos till något positivt samt hur du kan dra nytta av diagnosens alla fördelar i skolan och på arbetsplatsen.

Här kan du se fler föreläsningar från Hjärnans Dag:

Ullakarin Nyberg – Våga tala om självmord 

Martin Ingvar – Hur påverkas hjärnan av långvarig stress

Jessica Bladh – Drabbad av utmattningssyndrom

Cecilia Lundberg – Hur kan vi hjälpa en skadad hjärna att reparera sig själv?

Anne Börjesson-Hanson – All demens handlar inte om Alzheimer

Ge en gåva till forskningen om adhd

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta