Alla barn har rätt till stöd och stimulans för att nå kunskapsmålen.
Alarmerande siffror om bristande särskilt stöd i skolan – politiken måste agera
Debatt
I varje svensk skolklass finns två till tre elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skollagen är tydlig med att alla elever har rätt till ledning och stimulans för att nå kunskapsmålen. För vissa elever kräver det anpassat eller särskilt stöd. Men här ser vi allvarliga brister i skolorna.
Enligt färska siffror från Skolinspektionen, som Friends och Hjärnfonden tagit del av, var brister i särskilt stöd en av de vanligaste grunderna för anmälningar under förra året. Samtidigt saknar lärarna kunskap om lösningarna.
Den negativa utvecklingen måste brytas och skollagen måste uppfyllas. Ytterst handlar det om att ge Sveriges skolor och lärare ökad kunskap och verktyg för att skapa rätt förutsättningar för lärande för såväl neurotypiska elever (elever utan diagnos) som elever med NPF. Det kräver ett bättre stöd till lärarna.
Varje elev som inte känner sig hörd och sedd är en tragedi.
#postkodeffekten