Hjärnfonden
Ge en gåva
Fredrika Järnehall, utbildningschef Stiftelsen Friends, forsknings- och högskoleminister Matilda Ernkrans, Anna Hemlin, generalsekreterare Hjärnfonden

I dag träffade Fredrika Järnehall, utbildningschef Stiftelsen Friends (tv), och Anna Hemlin, generalsekreterare på Hjärnfonden (th) forsknings- och högskoleminister Matilda Ernkrans,.

Kunskap om NPF måste ingå i lärarutbildningen

Idag träffade Friends och Hjärnfonden forsknings- och högskoleminister Matilda Ernkrans för att tala om hur vi stärker skolans arbete för att öka kunskapen om NPF. Ett mycket bra samtal.
– Lärare ska alltid agera och lära ut på ett sätt som passar även barn med ADHD och autism, säger Anna Hemlin, generalsekreterare på Hjärnfonden.

I varje svensk skolklass finns två till tre elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Barn med NPF löper högre risk att utsättas för mobbning, ha hög frånvaro i skolan och få ofullständiga betyg. Forskning visar att skolans stöd behöver stärkas för dessa elever.  En viktig del handlar om att inkludera kunskap om NPF i den ordinarie lärarutbildningen.

– Vårt syfte är att stärka utbildningsdepartementet så att de ställer höga krav på kunskap om NPF nu när lärarutbildningen ska förbättras och utvecklas. Dessutom behöver självklart alla lärare kompetenshöjas genom fortbildning, säger Anna Hemlin.

– Planerar man en lektion anpassad för barn med NPF, påverkar det alla andra elever i klassen positivt, säger Fredrika Järnehall, utbildningschef, Friends 

Läs gärna mer om vad Friends och Hjärnfonden gör för att höja lärare och elevers kunskap om NPF på www.hejhyper.se

#postkodeffekten

Ge en gåva till den livsviktiga hjärnforskningen

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta