Hjärnfonden
Ge en gåva
Kvinna i gul jacka ler mot kameran. Hon står i gatumiljö.

Kungamamman Annsophie – en förkämpe för barns rättigheter

Hjärnfonden vill rikta ett stort och varmt tack till AnnSophie Forsell och övriga aktiva i föreningen Kung Över Livet som gjort ett enormt arbete för att samla in pengar till forskning och sprida kunskap och engagemang för NPF-frågor. De har samlat in otroliga 500 000 kronor till Hjärnfonden sedan starten 2012.

AnnSophie är en riktig förkämpe för barn och ungas rättigheter, och har tillsammans med de andra mammorna i föreningen Kung Över Livet genomfört två insamlingsgalor för att stödja forskningen. De har också skapat opinion genom debattartiklar, namninsamlingar, medverkan i media och möten med politiker.

Hon kämpade för att sönerna skulle få hjälp

Engagemanget har sitt ursprung i hennes söners kamp för att må bra. Båda sönerna har neuropsykiatriska funktionshinder (NPF) som har gjort vardagen svår. Känslan av att inte passa in har lett till depressioner, och det har i långa perioder varit en kamp att få dem att må bättre och att vilja gå till skolan.

Just situationen i skolan är en hjärtefråga för AnnSophie Forsell, som menar att det finns alldeles för lite kunskap om NPF i skolvärlden.

— Väldigt många barn får inte den anpassning som krävs för att de ska klara av skolan och det leder till en känsla av misslyckande som de bär med sig in i vuxenlivet.

Idag är hennes söner unga vuxna som mår bra och har hittat en plats i tillvaron som de trivs med.

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta