9 tips: Minska stressen på jobbet i jul
Att känna sig stressad under årets slut och inför julen är det inte konstigt. Var femte svensk tycker att december är årets mest hektiska månad.
Vad är stress?
Stress i sig är inte farligt, det är en naturlig och livsviktig kroppslig reaktion. Den är gjord för att aktiveras under en kort stund. Det är när stressbelastningen tar över och bristen på återhämtning blir för stor som den kan bli skadlig.
Budgetar ska gå ihop, året stängas och nästa år ska planeras. Samtidigt pågår det på hemmaplan julplanering och sociala åtaganden som kan påverka energi och den privata ekonomin. Det är inte konstigt att stressen under december ökar. Enligt Sveriges största arbetslivsundersökning från ManpowerGroups Work Life 2022 anser var femte svensk att just december månad är den stressigaste.
Arbetsgivaren har en viktig roll
Arbetsgivare, chefer och andra ledare har en avgörande roll i att skapa en arbetsmiljö som är hälsofrämjande och minskar risken för stressrelaterad psykisk ohälsa hos de anställda.
En stressfaktor på arbetsplatsen är alltför hög arbetsbörda. Att inte hinna med uppgifter eller om de är för omfattande kan leda till ökade stressnivåer. Särskilt om det kombineras med låg kontroll i arbetet. I Arbetsmiljöverkets rapport från 2019 upplevde 64 procent av de tillfrågade en för hög arbetsbelastning och 23 procent att deras arbete präglas av hög anspänning, höga krav och låg kontroll. Om man märker att någon eller många är stressade kan det vara bra att diskutera krav och prioriteringar av arbetsuppgifter. Att prioritera och våga välja bort uppgifter kan ha positiv effekt på både välmående och långsiktiga prestationer.
Stresstestet
Ta dig själv och dina signaler på allvar. Långvarig stress utan tillräcklig återhämtning kan leda till sjukdomar – men varningssignalerna kan vara svåra att märka. Vårt stresstest hjälper dig att få en uppfattning om du ligger i riskzonen för att drabbas av utmattningssyndrom.
Fakta: Stressrelaterad ohälsa
Stressrelaterad psykisk ohälsa omfattar många stressdiagnoser så som akut stressreaktion, posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och utmattningssyndrom.
Även relationen till arbetsledare eller chef är en påtaglig faktor. Särskilt inom vårdyrken där personalen kan känna sig pressad och underbemannad. Genom att ställa rimliga krav och förbättra den psykosociala och organisatoriska arbetsmiljön kan man göra skillnad och skapa en arbetsplats där anställda trivs och mår bra.
Förebyggande åtgärder
Som arbetsgivare eller ledare ansvarar man för att arbeta förebyggande med faktorer i arbetsmiljön som kan leda till arbetsrelaterad stress. Att skapa en miljö med öppen kommunikation där behov och möjligheter diskuteras för att skapa en mer hållbar arbetsbelastning. En plats där medarbetare känner att deras behov och välbefinnande tas på allvar. Att förebygga stress innebär också att hålla sig till en satt struktur och realistisk planering.
Genom att arbeta löpande och förebyggande för en stressfri arbetsplats där medarbetarna känner sig uppskattade och stöttade, kan arbetsgivare främja individuell hälsa och dessutom öka produktiviteten och trivseln på arbetsplatsen.
Tips till arbetsgivare eller chef
- Öppen kommunikation: Skapa en arbetsmiljö där anställda känner sig trygga att diskutera arbetsbelastning och stress med sina chefer.
- Förståelse för anställdas behov: Visa förståelse för de utmaningar och behov som anställda kan ha och erbjuda stöd och resurser vid behov.
- Prioritering av arbetsuppgifter: Uppmuntra medarbetare till, eller planera in, regelbundna samtal med sina chefer för att diskutera och prioritera arbetsuppgifter.
- Tydlig struktur och planering: Hjälp medarbetare att skapa ett strukturerat arbete. Avsätt exempelvis tid i kalendern efter jul och nyår för reflektion och planering reda nu.
- Förebyggande åtgärder: Arbetsgivare bör aktivt arbeta för att förebygga stress i arbetsmiljön och skapa en hälsofrämjande kultur.
Tips till anställda
- Prioritering av arbetsuppgifter: Att be om ett samtal med din chef för att diskutera vilka arbetsuppgifter som har högst prioritet och vilka som kan tas bort.
- Tydlig struktur och planering: Skapa ett strukturerat arbete genom att avsätta tid för reflektion, planering och eget arbete.
- Återhämtning: Återhämtning kan innefatta mycket. En bra början är goda levnadsvanor genom tillräcklig sömn, sund kost på regelbundna tider och återkommande fysisk aktivitet. När man är stressad är det lätt att börja tumma på sådant som får kroppen och hjärnan att må bra.
- Lär dig kroppens signaler: Genom att lära dig hur kroppen reagerar när den utsätts för ökad stressbelastning kan du hitta sätt att bryta mönster innan stressbelastningen blir för stor.
Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev
Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy
Fredrik Sandevärn
Skribent