Hjärnfonden
Ge en gåva

Text: Fredrik Sandevärn

Skribent

Foto: Ulf Sirborn

Kategori: NPF

Lästid: 2 minuter

Lov och semester med NPF-diagnoser i familjen

För många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) innebär lov, semester och högtider en stor förändring i vardagsrutiner, vilket kan skapa stress och oro. Men det finns sätt att planera och anpassa ledigheten så att hela familjen får glädje och återhämtning.

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar påverkar den kognitiva förmågan, hur man hanterar information och hur sinnesintryck upplevs och bearbetas. Det gör att de som lever med en NPF-diagnos kan ha behov av mer struktur, tydlighet och olika anpassningar för att må bra. Under sommarlov och semestern finns risk att det ofta ganska strukturerade vardagslivet rubbas när skolan slutar, aktiviteter pausar, sovvanor förändras och resor görs. Något som kan skapa oro, stress och därigenom inte alls ger den återhämtning som lovet och semestern är till för –varken för barn eller föräldrar.

Porträttbild på Sven Bölte framför Karolinska Institutets Aula Medica.

Sven Bölte

Professor i barn- och ungdoms­psykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND.

Sven Bölte, professor i barn- och ungdoms­psykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders på Karolinska Institutet, har besvarat tolv vanliga frågor som NPF-föräldrar har, för att ge råd och ökade möjligheter för NPF-familjer att njuta av ledigheten utifrån sina specifika förutsättningar.

Notera: Det finns inte några generella svar för NPF i stort, utan dessa kan variera och bero på individuella omständigheter. Saker som fungerar för barn med ADHD kan stämma dåligt vid autism och tvärt om. Man behöver därför alltid utgå från sitt barns egna förutsättningar.

Rutiner, planering, förberedelse och förväntan

Fakta: Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är ett samlingsnamn för flera olika diagnoser. De vanligaste funktionsnedsättningarna är ADHD (inklusive ADD), Autism, inlärningsproblem, Tourettes syndrom och språkstörning.

Om man har flera barn

Aktiviteter och sociala interaktioner

Måltider och hälsa

Stöd och resurser

Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev

Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.

Mejladress*

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy

Porträttfoto på Fredrik Sandevärn som är Social Media Creative på Hjärnfonden

Fredrik Sandevärn

Skribent

Fredrik Sandevärn är skribent, social media creative och har en kandidatexamen i Marknadsföring.
Läs mer om Fredrik Sandevärn

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta