Hjärnfonden
Ge en gåva
En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Text: Sofia Ström Bernad

Skribent

Kategori: NPF, Opinion

Debatt: En hjärnmedveten skola för alla

Fler än en miljon skolelever har precis återvänt till skolbänken efter sommarlovet. Drygt tio procent av dem lever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och många av dem tvingas återvända till en miljö som inte fungerar för dem.

Hjärnfonden publicerar idag en debattartikel i Dagens Samhälle i samarbete med Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND). Debattartikeln handlar om de stora utmaningar som elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), som autism, ADHD och språkstörningar, möter i skolan idag. Även om skollagen och barnkonventionen säger att alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, är skolan ofta dålig på att anpassa undervisningen för elever med NPF. Detta leder till att dessa elever ofta är borta från skolan och att många inte klarar att få gymnasiebehörighet. Det här är inte bara är ett pedagogiskt problem utan också ett brott mot diskrimineringslagen, enligt Högsta domstolen.

Trots att Specialpedagogiska skolmyndigheten och Skolverket arbetar för att minska frånvaron bland elever med NPF, tar det för lång tid innan dessa insatser ger resultat. Därför behövs omedelbara åtgärder för att säkerställa att elever med NPF får en fungerande skolgång. Hjärnfonden och KIND föreslår tre konkreta åtgärder.

Tre åtgärder för att säkerställa en fungerande skolgång för barn med NPF

  1. Skapa en hjärnmedveten skola
    Skolan behöver bli mer inkluderande genom att tänka på hur eleverna bemöts, skapa tydliga krav och minska störningar från ljud och ljus. Även scheman, klassrummens utformning och möjligheter till vila och rörelse måste planeras noga. Detta gynnar alla elever, inte bara de med NPF.Läs mer om hur du som lärare kan bidra till att skapa en hjärnmedveten skola.

  2. Använd forskning
    Forskning visar att framgångsrik inkludering av elever med NPF kräver individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för skolpersonal att följa upp elevens utveckling. En hjärnmedveten skola minskar behovet av många individuella anpassningar.Läs mer om hur du som lärare kan tänka på för att göra undervisningen mer inkluderande.

  3. Utbilda skolpersonalen
    Utbildning av skolpersonal i inkluderande arbetssätt förbättrar deras förmåga att ge en jämlik utbildning. Program som APERS och SKOLKONTAKT ger praktiska verktyg, vilket leder till en bättre skolgång för elever med NPF.Tips på utbildningar och modeller att arbeta efter för dig som lärare.

Sammanfattningsvis är skolans nuvarande arbete för elever med NPF inte tillräckligt bra. Skolan måste använda beprövade metoder för att säkerställa att alla elever får en rättvis chans att nå sin fulla potential. På kort sikt skulle detta göra skolan mer inkluderande, och på lång sikt skulle det vara bra för samhället.

Läs hela debattartikeln i Dagens Samhälle.

Vill du veta mer om Hjärnfondens arbete med NPF i skolan?

Kontakta Louise Ricknert, biträdande programansvarig på Hjärnfonden.

Telefon: 08-525 255 75
Mejl: louise.ricknert@hjarnfonden.se

En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.

Läs mer
Två elever studerar

Skapa en god lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.

Läs mer
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.

Läs mer
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.

Läs mer
Två elever studerar

Skapa en god lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.

Läs mer
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.

Läs mer

Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev

Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.

Mejladress*

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy

Sofia Ström Bernad

Skribent

Sofia Ström Bernad är journalist och kommunikatör med inriktning på forskning. Hon har bland annat läst journalistik och media och kommunikation vid Stockholms universitet.
Läs mer om Sofia Ström Bernad

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta