Hjärnfonden
Ge en gåva
Två elever studerar

Text: Emelie Bäckelin

Vetenskaplig redaktör och skribent

Kategori: NPF, Opinion

Lästid: 2 minuter

God lärmiljö för alla

Hur kan du som lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskning visar att framgångsrik inkludering av elever med NPF kräver individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för skolpersonalen följa upp elevens utveckling.

Genom att anpassa undervisningen och skapa en miljö där alla elever känner sig välkomna och delaktiga, kan du som lärare göra en stor skillnad – särskilt för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). En hjärnmedveten skola kan också minska omfattningen av individuella anpassningar.

Använd forskningen för bättre inkludering

Studier visar att tre faktorer är avgörande för att inkludera elever med NPF: att ge individuellt stöd, vara lyhörd för vårdnadshavares insikter, och att ge skolpersonalen tid för att planera och följa upp. Även om det kan verka svårt att anpassa för varje elev, kan behovet av individuella anpassningar minska genom att skapa en mer hjärnmedveten skola med samverkan i fokus.

Här delar vi med oss av några konkreta tips för att hjälpa dig att främja en lärmiljö som gynnar alla barn.

Konkreta tips för att skapa en inkluderande lärmiljö för alla barn

I undervisningen:

  • Skapa engagemang och se till att alla elever blir delaktiga.
  • Anpassa undervisningens innehåll och metod efter elevernas behov och situationen.
  • Använd olika metoder och verktyg för att nå fram till eleverna.
  • Var en tydlig ledare i klassrummet.
  • Ge struktur och var tydlig med lektionens mål.
  • Planera i förväg för att göra undervisningen välorganiserad och genomtänkt.
  • Förklara hur lektionen ska gå till och vad som förväntas.
  • Fokusera på vad som motiverar varje elev och lyft fram deras styrkor.
  • Följ upp med konstruktiv feedback till varje elev.

I skolmiljön:

  • Samarbeta aktivt med övrig skolpersonal.
  • Skapa en positiv kultur med höga förväntningar på alla parter.
  • Ge rätt förutsättningar för skolpersonal att utföra sitt arbete.
  • Se till att lärare trivs med sitt jobb och skolans miljö.
  • Satsa på kontinuerlig fortbildning och handledning för lärarna.
  • Arbeta ständigt med att förbättra kvaliteten på undervisningen.

Källa

  • Baserat på boken God lärmiljö för alla – Konsten att hantera övergångar i skolan, Liber, av Anna Borg, Sven Bölte och Linda Hallberg, 2021.

    Läs mer
En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Debatt: En hjärnmedveten skola för alla

Fler än en miljon elever har precis återvänt till skolbänken. Drygt tio procent av dem lever med en NPF-diagnos och många tvingas återvända till en miljö som inte fungerar för dem.

Läs mer
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.

Läs mer
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.

Läs mer
En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Debatt: En hjärnmedveten skola för alla

Fler än en miljon elever har precis återvänt till skolbänken. Drygt tio procent av dem lever med en NPF-diagnos och många tvingas återvända till en miljö som inte fungerar för dem.

Läs mer
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.

Läs mer
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.

Läs mer

Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev

Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.

Mejladress*

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy

Emelie Bäckelin, vetenskaplig redaktör och skribent på Hjärnfonden

Emelie Bäckelin

Vetenskaplig redaktör och skribent

Emelie Bäckelin är vetenskapsjournalist och har en Masterexamen i Molekylärbiologi med fördjupning i medicinsk biologi samt en examen som Leg. Biomedicinsk analytiker.
Läs mer om Emelie Bäckelin

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Debatt: En hjärnmedveten skola för alla

Fler än en miljon skolelever har precis återvänt till skolbänken efter sommarlovet. Drygt tio procent av dem lever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och många av dem beskriver utmaningar kring skolans anpassning.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta