God lärmiljö för alla
Hur kan du som lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskning visar att framgångsrik inkludering av elever med NPF kräver individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för skolpersonalen följa upp elevens utveckling.
Genom att anpassa undervisningen och skapa en miljö där alla elever känner sig välkomna och delaktiga, kan du som lärare göra en stor skillnad – särskilt för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). En hjärnmedveten skola kan också minska omfattningen av individuella anpassningar.
Använd forskningen för bättre inkludering
Studier visar att tre faktorer är avgörande för att inkludera elever med NPF: att ge individuellt stöd, vara lyhörd för vårdnadshavares insikter, och att ge skolpersonalen tid för att planera och följa upp. Även om det kan verka svårt att anpassa för varje elev, kan behovet av individuella anpassningar minska genom att skapa en mer hjärnmedveten skola med samverkan i fokus.
Här delar vi med oss av några konkreta tips för att hjälpa dig att främja en lärmiljö som gynnar alla barn.
Konkreta tips för att skapa en inkluderande lärmiljö för alla barn
I undervisningen:
- Skapa engagemang och se till att alla elever blir delaktiga.
- Anpassa undervisningens innehåll och metod efter elevernas behov och situationen.
- Använd olika metoder och verktyg för att nå fram till eleverna.
- Var en tydlig ledare i klassrummet.
- Ge struktur och var tydlig med lektionens mål.
- Planera i förväg för att göra undervisningen välorganiserad och genomtänkt.
- Förklara hur lektionen ska gå till och vad som förväntas.
- Fokusera på vad som motiverar varje elev och lyft fram deras styrkor.
- Följ upp med konstruktiv feedback till varje elev.
I skolmiljön:
- Samarbeta aktivt med övrig skolpersonal.
- Skapa en positiv kultur med höga förväntningar på alla parter.
- Ge rätt förutsättningar för skolpersonal att utföra sitt arbete.
- Se till att lärare trivs med sitt jobb och skolans miljö.
- Satsa på kontinuerlig fortbildning och handledning för lärarna.
- Arbeta ständigt med att förbättra kvaliteten på undervisningen.
Källa
- Läs mer
Baserat på boken God lärmiljö för alla – Konsten att hantera övergångar i skolan, Liber, av Anna Borg, Sven Bölte och Linda Hallberg, 2021.
Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev
Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy
Emelie Bäckelin
Vetenskaplig redaktör och skribent