Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal
En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Nytorpsmodellen
Vad är Nytorpsmodellen?
Nytorpsmodellen, utvecklad 2015, är ett systematiskt arbetssätt som utgår från Skolverkets riktlinjer för hur arbete kring NPF ska bedrivas. Modellen används framgångsrikt både för att hantera elever med problematisk skolfrånvaro och det dagliga samarbetet mellan lärare och elever.
Den har utvecklats i anknytning till KIND av Anna Borg, specialpedagog inom skolutveckling, Steve Berggren, med. dr och specialistpsykolog och Gunilla Carlsson Kendall, legitimerad psykolog. Modellen har visat goda resultat gällande att förebygga och åtgärda skolfrånvaro framförallt hos elever med både autism och ADHD.
Hur kan din skola använda Nytorpsmodellen?
Flera städer och kommuner i Sverige har redan implementerat Nytorpsmodellen. Skolpersonal som är intresserad av att lära sig mer kan ta kontakt med Anna Borg eller Gunilla Carlsson Kendall för mer information och utbildning.
APERS (Autism Program Environment Rating Scale)
Vad är APERS?
APERS är ett skattningsinstrument utvecklat i USA för att förbättra lärmiljön för barn och ungdomar med autism. Det fokuserar på faktorer som fysisk miljö, hantering av problemskapande beteenden, givande av instruktioner och stöd för socialt samspel. En studie från 2021 (Bejnö 2021) visar att användningen av APERS kan förbättra lärmiljön och stödja inkluderingen av barn med autism i skolan.
Hur kan APERS göra skillnad?
Genom att använda APERS kan skolor i Sverige skapa bättre förutsättningar för elever med autism, vilket kan bidra till ökad inkludering och förbättrat lärande. Verktyget ger skolpersonal möjlighet att systematiskt arbeta med anpassningar och stödinsatser.
INCLUSIO – Kartläggningsverktyg för inkluderingsarbete
Vad är INCLUSIO?
INCLUSIO är ett kartläggningsverktyg för att analysera och förbättra skolans arbete med inkluderingsåtgärder för elever med NPF. Verktyget, som finns i olika versioner (intervju och enkät för olika informanter), hjälper skolledningen att identifiera både skolans styrkor och utvecklingsområden angående utredning av behov, stödinsatser, studiemiljö, professionalitet och samarbete med föräldrar och mer. Resultaten kan användas för ett kontinuerligt kvalitetsarbete i inkluderingsfrågor.
Hur kan INCLUSIO implementeras?
INCLUSIO kan användas i grundskolan och på gymnasiet, och ger skolor information om hur inkluderingsarbete kan byggas och hur olika grupper (personal, elever, vårdnadshavare) ser på en skolors inkluderingsarbete. Verktyget har använts i olika studier i Sverige och är lätt implementerat. Verktyget och utbildning i användningen erbjuds genom KIND på Karolinska Institutet.
SKOLKONTAKT – Social färdighetsträning i grupp
Vad är SKOLKONTAKT?
SKOLKONTAKT är en gruppbaserad insats för elever med autism eller autismliknande svårigheter som önskar utveckla sina färdigheter i skolsammanhang. Programmet har utvecklats i samarbete med skolpersonal och testats på gymnasieskolor i Sverige och Australien. SKOLKONTAKT förbättrar elevernas sociala färdigheter, livskvalitet och skolnärvaro, uppskattas av skolpersonal och skolledning samt skapar ett bättre klimat.
Hur kan SKOLKONTAKT implementeras?
SKOLKONTAKT riktar sig främst till elever i senare delen av grundskolan och gymnasiet. Skolpersonal kan få utbildning och material för att leda programmet, vilket utförs helt i skolans miljö och syftar till att stärka skolans kapacitet att arbeta med sociala svårigheter. Programmet erbjuds genom KIND på Karolinska Institutet och Hogrefe Psykologiförlaget AB.
Vektor – App för matematik och kognitiv träning
Vad är Vektor?
Vektor är en app framtagen för att förbättra barns kognitiva och matematiska förmågor genom träning i arbetsminne, talförståelse och problemlösning. Appen, utvecklad av Stiftelsen Cognition Matters och Torkel Klingberg vid Karolinska Institutet, är språkfri och anpassningsbar efter varje användare, vilket gör den lämplig för elever från förskoleklass och uppåt.
Vilka effekter har Vektor?
Studier med över 17 000 svenska barn (Judd, N. Klingberg, T, 2021) visar att träning med Vektor förbättrar matematikresultat, särskilt inom områden som problemlösning och arbetsminne. Appen kan användas både individuellt och på klassnivå och ger en nivåanpassad träning som utmanar eleverna på deras egen nivå.
Cogmed – Verktyg för koncentration och arbetsminne
Vad är Cogmed?
Cogmed är ett neurovetenskapligt verktyg för att förbättra arbetsminne och koncentration. Programmet, som kan anpassas för olika åldrar, används av elever med koncentrationssvårigheter och har visat sig ge positiva effekter på akademiska prestationer, inklusive matematik och läsförmåga.
Hur fungerar Cogmed?
Cogmed-programmet består av 20 timmars träning, som kan spridas ut över 5 till 13 veckor beroende på skolans behov. Programmet kan anpassas för att passa elevernas scheman och kan även delvis utföras hemma. Studier (Berger, Fehr, Hermes, Schunk och Winkel, 2024) har visat att elever som genomgår Cogmed förbättrar sina resultat i både matematik och läsning, med effekter som kvarstår i upp till tre år.
SPSM - Läromaterial och utbildningar
SPSM står för “Specialpedagogiska skolmyndigheten,” och är en myndighet som arbetar för att ge stöd och resurser till skolor och utbildningsanordnare i frågor som rör specialpedagogik. Myndigheten hjälper till att skapa en mer tillgänglig och inkluderande utbildning för alla elever, oavsett deras individuella förutsättningar. SPSM erbjuder bland annat utbildning, rådgivning, anpassade läromedel och andra verktyg för att underlätta lärande för elever med olika typer av funktionsnedsättningar.
Skolverket – Om skolans samverkan med hem och vårdnadshavare
Skolverket betonar vikten av förtroendefulla relationer och ett starkt samarbete mellan skola och vårdnadshavare för att främja elevers utveckling. De har tagit fram stödmaterial som hjälper skolor att identifiera sina styrkor och utvecklingsområden, särskilt när det gäller samverkan med hemmet och vårdnadshavare. Materialet är utformat för rektorer, lärare och övrig skolpersonal inom grundskolan och motsvarande skolformer, samt fritidshem.
Verktyg och modeller för en mer inkluderande skola
Genom att använda ovan modeller, verktyg och utbildningar kan skolor skapa en mer inkluderande skolmiljö och undervisning som gynnar alla elever, något som kan ha särskilt avgörande effekt för elever med NPF. Vi har här visat några exempel på modeller och verktyg som man som skola kan använda för att kartlägga och anpassa skolmiljön och undervisningen så att fler elever får den utbildning som de har rätt till.
Referenser
- Läs mer
Bejnö, H., 2021, Early intervention and autism Improving preschool program quality for children with autism spectrum disorder receiving Early Intensive Behavioral Intervention using the Autism Program Environment Rating Scale (APERS), Stockholm University
- Läs mer
Borg, A., Carlsson Kendall, G., 2018, Studentlitteratur, Utanförskap i skolan- förebygg och åtgärda med Nytorpsmodellen
- Läs mer
Cogmed, 2024. https://www.cogmed.com/
- Läs mer
Nytorpsmodellen
- Läs mer
Berger, E., Fehr, E., Hermes, H., Schunk, D., Winkel, K., 2024, The Impact of Working Memory Training on Children’s Cognitive and Noncognitive Skills, The University of Chicago
- Läs mer
Judd, N. Klingberg, T. 2021, Training spatial cognition enhances mathematical learning in a randomized study of 17,000 children
- Läs mer
Karolinska Institutet, Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND), 2024, KIND & Skolrelaterat arbete, INCLUSIO och SKOLKONTAKT
- Läs mer
Nordin, V., Palmgren, M., Lindbladh, A., Bölte, S., Jonsson, U.,
Autism 1–16 © The Author(s) 2023, School absenteeism in autistic children and adolescents: A scoping review. DOI: 10.1177/13623613231217409 journals.sagepub.com/home/au - Läs mer
Skolverket, Utveckla skolans samverkan med hem och vårdnadshavare
- Läs mer
Skolverket, Checklista för att utveckla vår skolas samverkan med hem och vårdnadshavare
- Läs mer
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM
- Läs mer
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, Webbutik, Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev
Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.
Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy
Emelie Bäckelin
Vetenskaplig redaktör och skribent