Hjärnfonden
Ge en gåva
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Text: Emelie Bäckelin

Vetenskaplig redaktör och skribent

Kategori: NPF, Opinion

Lästid: 4 minuter

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.

Nytorpsmodellen

Vad är Nytorpsmodellen?

Nytorpsmodellen, utvecklad 2015, är ett systematiskt arbetssätt som utgår från Skolverkets riktlinjer för hur arbete kring NPF ska bedrivas. Modellen används framgångsrikt både för att hantera elever med problematisk skolfrånvaro och det dagliga samarbetet mellan lärare och elever.

Den har utvecklats i anknytning till KIND av Anna Borg, specialpedagog inom skolutveckling, Steve Berggren, med. dr och specialistpsykolog och Gunilla Carlsson Kendall, legitimerad psykolog. Modellen har visat goda resultat gällande att förebygga och åtgärda skolfrånvaro framförallt hos elever med både autism och ADHD.

Hur kan din skola använda Nytorpsmodellen?

Flera städer och kommuner i Sverige har redan implementerat Nytorpsmodellen. Skolpersonal som är intresserad av att lära sig mer kan ta kontakt med Anna Borg eller Gunilla Carlsson Kendall för mer information och utbildning.

APERS (Autism Program Environment Rating Scale)

Vad är APERS?

APERS är ett skattningsinstrument utvecklat i USA för att förbättra lärmiljön för barn och ungdomar med autism. Det fokuserar på faktorer som fysisk miljö, hantering av problemskapande beteenden, givande av instruktioner och stöd för socialt samspel. En studie från 2021 (Bejnö 2021) visar att användningen av APERS kan förbättra lärmiljön och stödja inkluderingen av barn med autism i skolan.

Hur kan APERS göra skillnad?

Genom att använda APERS kan skolor i Sverige skapa bättre förutsättningar för elever med autism, vilket kan bidra till ökad inkludering och förbättrat lärande. Verktyget ger skolpersonal möjlighet att systematiskt arbeta med anpassningar och stödinsatser.

INCLUSIO – Kartläggningsverktyg för inkluderingsarbete

Vad är INCLUSIO?

INCLUSIO är ett kartläggningsverktyg för att analysera och förbättra skolans arbete med inkluderingsåtgärder för elever med NPF. Verktyget, som finns i olika versioner (intervju och enkät för olika informanter), hjälper skolledningen att identifiera både skolans styrkor och utvecklingsområden angående utredning av behov, stödinsatser, studiemiljö, professionalitet och samarbete med föräldrar och mer. Resultaten kan användas för ett kontinuerligt kvalitetsarbete i inkluderingsfrågor.

Hur kan INCLUSIO implementeras?

INCLUSIO kan användas i grundskolan och på gymnasiet, och ger skolor information om hur inkluderingsarbete kan byggas och hur olika grupper (personal, elever, vårdnadshavare) ser på en skolors inkluderingsarbete. Verktyget har använts i olika studier i Sverige och är lätt implementerat. Verktyget och utbildning i användningen erbjuds genom KIND på Karolinska Institutet.

SKOLKONTAKT – Social färdighetsträning i grupp

Vad är SKOLKONTAKT?

SKOLKONTAKT är en gruppbaserad insats för elever med autism eller autismliknande svårigheter som önskar utveckla sina färdigheter i skolsammanhang. Programmet har utvecklats i samarbete med skolpersonal och testats på gymnasieskolor i Sverige och Australien. SKOLKONTAKT förbättrar elevernas sociala färdigheter, livskvalitet och skolnärvaro, uppskattas av skolpersonal och skolledning samt skapar ett bättre klimat.

Hur kan SKOLKONTAKT implementeras?

SKOLKONTAKT riktar sig främst till elever i senare delen av grundskolan och gymnasiet. Skolpersonal kan få utbildning och material för att leda programmet, vilket utförs helt i skolans miljö och syftar till att stärka skolans kapacitet att arbeta med sociala svårigheter. Programmet erbjuds genom KIND på Karolinska Institutet och Hogrefe Psykologiförlaget AB.

Vektor – App för matematik och kognitiv träning

Vad är Vektor?

Vektor är en app framtagen för att förbättra barns kognitiva och matematiska förmågor genom träning i arbetsminne, talförståelse och problemlösning. Appen, utvecklad av Stiftelsen Cognition Matters och Torkel Klingberg vid Karolinska Institutet, är språkfri och anpassningsbar efter varje användare, vilket gör den lämplig för elever från förskoleklass och uppåt.

Vilka effekter har Vektor?

Studier med över 17 000 svenska barn (Judd, N. Klingberg, T, 2021) visar att träning med Vektor förbättrar matematikresultat, särskilt inom områden som problemlösning och arbetsminne. Appen kan användas både individuellt och på klassnivå och ger en nivåanpassad träning som utmanar eleverna på deras egen nivå.

Cogmed – Verktyg för koncentration och arbetsminne

Vad är Cogmed?

Cogmed är ett neurovetenskapligt verktyg för att förbättra arbetsminne och koncentration. Programmet, som kan anpassas för olika åldrar, används av elever med koncentrationssvårigheter och har visat sig ge positiva effekter på akademiska prestationer, inklusive matematik och läsförmåga.

Hur fungerar Cogmed?

Cogmed-programmet består av 20 timmars träning, som kan spridas ut över 5 till 13 veckor beroende på skolans behov. Programmet kan anpassas för att passa elevernas scheman och kan även delvis utföras hemma. Studier (Berger, Fehr, Hermes, Schunk och Winkel, 2024) har visat att elever som genomgår Cogmed förbättrar sina resultat i både matematik och läsning, med effekter som kvarstår i upp till tre år.

SPSM - Läromaterial och utbildningar

SPSM står för “Specialpedagogiska skolmyndigheten,” och är en myndighet som arbetar för att ge stöd och resurser till skolor och utbildningsanordnare i frågor som rör specialpedagogik. Myndigheten hjälper till att skapa en mer tillgänglig och inkluderande utbildning för alla elever, oavsett deras individuella förutsättningar. SPSM erbjuder bland annat utbildning, rådgivning, anpassade läromedel och andra verktyg för att underlätta lärande för elever med olika typer av funktionsnedsättningar.

Skolverket – Om skolans samverkan med hem och vårdnadshavare

Skolverket betonar vikten av förtroendefulla relationer och ett starkt samarbete mellan skola och vårdnadshavare för att främja elevers utveckling. De har tagit fram stödmaterial som hjälper skolor att identifiera sina styrkor och utvecklingsområden, särskilt när det gäller samverkan med hemmet och vårdnadshavare. Materialet är utformat för rektorer, lärare och övrig skolpersonal inom grundskolan och motsvarande skolformer, samt fritidshem.

Verktyg och modeller för en mer inkluderande skola

Genom att använda ovan modeller, verktyg och utbildningar kan skolor skapa en mer inkluderande skolmiljö och undervisning som gynnar alla elever, något som kan ha särskilt avgörande effekt för elever med NPF. Vi har här visat några exempel på modeller och verktyg som man som skola kan använda för att kartlägga och anpassa skolmiljön och undervisningen så att fler elever får den utbildning som de har rätt till.

Referenser

  • Bejnö, H., 2021, Early intervention and autism Improving preschool program quality for children with autism spectrum disorder receiving Early Intensive Behavioral Intervention using the Autism Program Environment Rating Scale (APERS), Stockholm University

    Läs mer
  • Borg, A., Carlsson Kendall, G., 2018, Studentlitteratur, Utanförskap i skolan- förebygg och åtgärda med Nytorpsmodellen

    Läs mer
  • Cogmed, 2024. https://www.cogmed.com/

    Läs mer
  • Nytorpsmodellen

    Läs mer
  • Berger, E., Fehr, E., Hermes, H., Schunk, D., Winkel, K., 2024, The Impact of Working Memory Training on Children’s Cognitive and Noncognitive Skills, The University of Chicago

    Läs mer
  • Judd, N. Klingberg, T. 2021, Training spatial cognition enhances mathematical learning in a randomized study of 17,000 children

    Läs mer
  • Karolinska Institutet, Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND), 2024, KIND & Skolrelaterat arbete, INCLUSIO och SKOLKONTAKT

    Läs mer
  • Nordin, V., Palmgren, M., Lindbladh, A., Bölte, S., Jonsson, U.,
    Autism 1–16 © The Author(s) 2023, School absenteeism in autistic children and adolescents: A scoping review. DOI: 10.1177/13623613231217409 journals.sagepub.com/home/au

    Läs mer
  • Skolverket, Utveckla skolans samverkan med hem och vårdnadshavare

    Läs mer
  • Skolverket, Checklista för att utveckla vår skolas samverkan med hem och vårdnadshavare

    Läs mer
  • Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM

    Läs mer
  • Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, Webbutik, Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Läs mer
En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Debatt: En hjärnmedveten skola för alla

Fler än en miljon elever har precis återvänt till skolbänken. Drygt tio procent av dem lever med en NPF-diagnos och många tvingas återvända till en miljö som inte fungerar för dem.

Läs mer
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.

Läs mer
Två elever studerar

Skapa en god lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.

Läs mer
En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Debatt: En hjärnmedveten skola för alla

Fler än en miljon elever har precis återvänt till skolbänken. Drygt tio procent av dem lever med en NPF-diagnos och många tvingas återvända till en miljö som inte fungerar för dem.

Läs mer
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.

Läs mer
Två elever studerar

Skapa en god lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.

Läs mer

Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev

Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.

Mejladress*

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy

Emelie Bäckelin, vetenskaplig redaktör och skribent på Hjärnfonden

Emelie Bäckelin

Vetenskaplig redaktör och skribent

Emelie Bäckelin är vetenskapsjournalist och har en Masterexamen i Molekylärbiologi med fördjupning i medicinsk biologi samt en examen som Leg. Biomedicinsk analytiker.
Läs mer om Emelie Bäckelin

Relaterat

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Debatt: En hjärnmedveten skola för alla

Fler än en miljon skolelever har precis återvänt till skolbänken efter sommarlovet. Drygt tio procent av dem lever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och många av dem beskriver utmaningar kring skolans anpassning.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta