Hjärnfonden
Ge en gåva
AnnSophie Forsell

Text: Torun Bortz för Hjärnfonden

Journalist

Kategori: NPF

Lästid: 3 minuter

"Vi måste NPF-säkra skolan"

För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.

För AnnSophie Forsells båda söner fungerade lågstadiet bra, men i takt med att kraven ökade fick de allt svårare och mådde allt sämre. AnnSophie upplevde att skolan inte erbjöd stöd i den omfattning som behövdes och att hon själv i stället fick kämpa för att få den hjälp hon hade rätt till. Under perioder var hon därför själv med i skolan på förmiddagen innan hon gick till sitt jobb som undersköterska på eftermiddagen.

– Båda mina barn föll offer för att okunskap och budget gick före behov, säger hon.

AnnSophie märkte hur bristen på förståelse från lärarna påverkade sönerna negativt. Deras självkänsla sjönk, och de blev snabbt stämplade som stökiga i stället för att få det stöd de behövde. I sjätte klass blev äldste sonen sjukskriven för utmattningssyndrom, och drabbades sedan även av social fobi och depression. Högstadiet för äldsta sonen präglades av ofrivillig frånvaro från skolan och livet kändes utsiktslöst och sonen led av självmordstankar.

– När jag knackade på hans dörr på morgonen visste jag inte om han överlevt natten, berättar AnnSophie.

10 – 15 procent av alla barn i Sverige har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF.

Källa: KIND, 2020. Remissvar Dnr: 1-50/2020

Också hennes yngsta son mådde så dåligt i skolan att han inte längre ville leva.

– När han gick i fjärde klass hittade jag honom med att förbereda självmord: ”Det är ingen idé att du köper julklappar åt mig, mamma, för jag lever inte då.” Då fick jag ansvariga på skolan att dra i nödbromsen.

Sonen placerades i en särskild undervisningsgrupp och resultatet märktes efter bara några veckor. Han upptäckte att han hade kapacitet att lära och ingen såg längre på honom som en lat och jobbig elev. Därför gick han också ut grundskolan med godkända betyg.

En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Lyckats vända nederlag till framgång

Hennes söner är idag 23 och 25 år. Trots alla bakslag har de lyckats vända nederlaget till framgång. Efter att ha läst in gymnasiet på Komvux utbildar de sig nu till fysioterapeut respektive ingenjör.

Men det tynger AnnSophie att inte tillräckligt mycket har förändrats.

– Okunskapen gör så mycket skada.

Hon vill dock inte lägga skulden på enskilda lärare.

– Jag tror de gör ett jäkla bra jobb under förutsättningar vi många gånger inte kan föreställa oss.

AnnSophie menar att det i stället handlar om att större och strukturella förändringar behövs. Därför ser hon positivt på att skolministern aviserat om ökad NPF-undervisning i lärarutbildningen – men anser inte att det räcker.

– Det kommer ju att ta 20 år innan det får någon effekt. Vi måste få till ett NPF-lyft för de lärare som i dag finns ute på skolorna.

För att nå målet måste politikerna på allvar ta itu med frågan:

– Är det någonstans kunskap och förståelse ska in är det hos våra politiker, för det här är på många sätt också en ekonomisk fråga, säger AnnSophie.

En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Foto: Katerina Holmes

Vill vara en samhällsförändrare

Sönernas svåra skoltid gick även ut över AnnSophie, som i flera omgångar själv sjukskrevs för utmattning. Ändå har hon hela tiden engagerat sig för att fler ska få upp ögonen för NPF i skolan. Sedan 2012 har hon samlat in pengar till Hjärnfonden – under några år genom föreningen ”Kung över livet” och på senare tid på egen hand. Sammanlagt har hon varit med och dragit in omkring 600 000 kronor och hoppas att framöver kunna arrangera en tredje NPF-gala.

– Pengarna bidrar till att forskningen, som redan idag gett otroliga resultat, kan fortsätta. Men det är också viktigt att resultaten av forskningen implementeras ute i verksamheten.

Förra året lämnade hon över en namninsamling om att NPF-säkra skolan med flera tusen underskrifter och vittnesmål till riksdagen. Hon driver också Instagram-kontot ”Kungamamman”, där hon delar med sig av sina erfarenheter.

– Jag vill vara en samhällsförändrare och bidra till en utveckling som skapar bättre förutsättningar för morgondagens barn och unga.

Stöd AnnSophie “Kungamamman” Forsells insamling

Till insamlingen

Vad är NPF?

Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF, är ett samlingsnamn för olika tillstånd som påverkar hur hjärnan och nervsystemet fungerar och hanterar information – vilket kan leda till olika kognitiva och sociala svårigheter.

I begreppet NPF ryms diagnoserna ADHD, ADD, autismspektrumtillstånd, språk­störning, motoriska problem samt tics och Tourettes syndrom.

Prenumerera på Hjärnfondens nyhetsbrev

Vill du läsa fler artiklar som denna? Registrera dig idag och få vårt nyhetsbrev direkt till din e-post varje månad. Som prenumerant kommer du få tillgång till en värld av kunskap och inspiration - från intervjuer med ledande forskare och personer som har drabbats av hjärnsjukdomar till tips, råd och fakta om hjärnan.

Mejladress*

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Hjärnfondens integritetspolicy

Relaterat

Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Hur kan lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskningen visar att individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för uppföljning av elever med NPF är särskilt viktigt.
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Debatt: En hjärnmedveten skola för alla

Fler än en miljon skolelever har precis återvänt till skolbänken efter sommarlovet. Drygt tio procent av dem lever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och många av dem beskriver utmaningar kring skolans anpassning.
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta