Hjärnfonden
Ge en gåva

Aktuellt

AnnSophie Forsell

“Vi måste NPF-säkra skolan”

Publicerad: 2024-10-03
Kategori: NPF
Lästid: 3 minuter
För AnnSophie Forsells söner innebar skoltiden ett stort lidande. Nu kämpar hon för att andra barn med NPF ska få rätt förutsättningar: – Vi måste NPF-säkra skolan och sluta se våra unga som en kostnad.
Läs mer
Alexander Forselius. Foto: Daniel Ström

Alexander om sin skolgång: “Skolan måste bli mer flexibel för elever med NPF”

Publicerad: 2024-10-02
Kategori: NPF
Lästid: 3 minuter
För barn som lever med NPF är skolan ofta en stor utmaning. Alexander Forselius, som minns svårigheterna från sin egen skolgång, anser att man måste göra mer för att skapa en inkluderande miljö.
Läs mer
Joanna Lundin

Forskare: NPF-anpassningar i skolan gynnar fler

Publicerad: 2024-10-02
Kategori: NPF
Lästid: 3 minuter
Kunskapen om NPF-diagnoser har ökat, men det finns fortfarande ett behov av att omsätta denna kunskap i praktiken. Joanna Lundin, rektor och NPF-pedagog, arbetar med att öka förståelsen för NPF i skolan.
Läs mer

Kan samma molekyl göra nytta vid helt olika psykiska sjukdomar?

Publicerad: 2024-09-26
Kategori: Depression
Lästid: 2 minuter
Signalsubstansen dopamin spelar en viktig roll vid allt från depression till schizofreni. Därför tror professor Elias Eriksson att en så kallad dopaminstabiliserare kan bli morgondagens behandling för vitt skilda diagnoser. Här berättar han mer.
Läs mer
En närbild på Bo Söderpalm, professor vid institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs universitet. Överläkare på Beroendekliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

När alkoholen kapar hjärnan

Publicerad: 2024-09-26
Kategori: Alkohol, Beroende
Lästid: 12 minuter
Professor Bo Söderpalms forskargrupp har tagit reda på vad som händer i hjärnan när belöningssystemet kidnappas av alkohol. Nu ska denna kunskap omsättas till ett fungerande läkemedel mot alkoholism.
Läs mer
En bild elever och en lärare i ett klassrum.

Skapa en jämlik utbildning: Verktyg och modeller för skolpersonal

Publicerad: 2024-09-25
Kategori: NPF, Opinion
Lästid: 4 minuter
En hjärnmedveten och inkluderande skola gynnar alla barns skolgång, men kan vara särskilt viktig för elever med NPF. Här är tips på verktyg och modeller att arbeta efter för dig som lärare.
Läs mer
Två elever studerar

God lärmiljö för alla

Publicerad: 2024-09-25
Kategori: NPF, Opinion
Lästid: 2 minuter
Hur kan du som lärare skapa en mer inkluderande undervisning? Forskning visar att framgångsrik inkludering av elever med NPF kräver individuellt stöd, samarbete med föräldrar och tid för skolpersonalen följa upp elevens utveckling.
Läs mer
En flicka sitter vid ett bord och skriver på ett papper.

Skapa en hjärnmedveten skola

Publicerad: 2024-09-25
Kategori: NPF, Opinion
Lästid: 5 minuter
En hjärnmedveten skola gör det möjligt för skolan att uppfylla sitt utbildningsuppdrag och för elever att nå kunskapsmålen. Här kan du läsa mer om hur skolan kan bli mer hjärnmedveten.
Läs mer
En närbild på två barn som sitter och skriver vid ett bord.

Debatt: En hjärnmedveten skola för alla

Publicerad: 2024-09-25
Kategori: NPF, Opinion
Lästid: 1 minuter
Fler än en miljon skolelever har precis återvänt till skolbänken efter sommarlovet. Drygt tio procent av dem lever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och många av dem beskriver utmaningar kring skolans anpassning.
Läs mer
shaped face

Swisha en gåva till 90 112 55
eller engagera dig på
ett annat sätt.

Stöd forskningen

Stöd oss

Egen insamling

Starta